Achterweg weg.

Jaren geleden was de Achterweg in Damwoude gewoon een zijweg van de Hoofdweg. Het was van oudsher een oost-west verbinding, net als de Voorweg.  In tegenstelling tot de Voorweg is de Achterweg altijd een vrij rustige weg geweest, en werd de weg vooral gebruikt door de aanwonenden  en ook de fietsers die richting Dokkum moesten. Maar toen er een grote reconstructie kwam van de Hoofdweg, werd de Achterweg  los gemaakt van de Hoofdweg, en kon men dus geen gebruik meer maken van deze weg . Voor veel mensen betekende dit dan ook een behoorlijk blok omrijden.Voor dewaaltjes bewoners werd het ineens héél  rustig. Toen men destijds het asfalt verwijderde bij de oude kruising Hoofdweg-Achterweg kwam ineens de oude klinkerbestrating weer  aan het licht. Dat komt heel vaak voor, want dat was vaak de goedkoopste oplossing:  gewoon de oude weg laten liggen, en een mooie nieuwe lap asfalt eroverheen gooien. Dan heb je geen gedoe om de oude bestrating af te voeren en alles weer aan te vullen en te egaliseren. Dat is dan ook de reden dat sommige wegen stukken hoger liggen dan de naastliggende huizen.Een heel goed voorbeeld is de Hoofdweg in De Valom. Deze oude weg is zo vaak voorzien van een nieuw wegdek dat de woningen zeker 50 cm lager liggen dan de huidige weg. En dat heeft dan weer tot gevolg dat men oplossingen moet zoeken voor het regenwater. Wij hebben destijds de oude bestrating opgekocht die vrijkwam op de Achterweg: mooie loeiharde gebakken waaltjes. Op dit moment wordt er een tijdelijke aansluiting gemaakt op diezelfde kruising Hoofdweg-Achterweg, al heet dat nu Haadwei-Efterwei. Tijdelijk, want dit is nodig voor de nieuwe reconstructie van de Haadwei. Maar voor veel mensen wordt een wens werkelijkheid:  de oude route vanuit Damwâld, en ook het fietspaadje vanaf het Winkelcentrum, heeft nu weer even een aansluiting op de Haadwei. Klinkers die worden gevonden onder een asfaltweg  kunnen soms nog heel goed gebruikt worden, het probleem is alleen dat er vaak nog asfaltresten aan kleven. Dat komt omdat er eerst een kleeflaag wordt gespoten, alvorens er asfalt op wordt gelegd.  Wanneer men dit asfalt dan weer verwijderd, zit die kleeflaag vaak nog op de klinkertjes. Maar soms ook niet. Daarnaast kan het gebeuren dat er toch nog resten asfalt aan de klinkers zitten, omdat er destijds gaten in de bestrating zaten, waarover men gewoon asfalt aanbracht. Dergelijke “deuken” in de bestrating  komen later nooit mooi schoon uit de bestrating.  Dit soort klinkers gaan echt de puinbak in:  onbruikbaar. Achterwei-HaadweiMaar de klinkertjes met een beetje zwarte kleef kunnen nog heel goed gebruikt worden:  gewoon de donkere kant in het zandbed straten. Het is dan ook iets meer werk, en dat is  dan ook de reden dat dit soort klinkers meestal goedkoper zijn dan de normale stenen.  Deze week kreeg ik de papieren toegestuurd voor de aanstaande herinrichting van de Haadwei in Dawâld.  Het wordt weer een ingrijpende klus, met een compleet nieuw aanzicht voor het gebied rond de mini rotonde bij de Krûswei. En opnieuw komt er heel veel bestratings materiaal vrij.  De rotonde verdwijnt, en het wordt nu een soort plein. Allemaal met dank aan de Centrale As. Want dit is een voortvloeisel van de aanleg van deze As.  Het project Kansen in Kernen is een soort goedmakertje  voor de dorpen die te maken hebben en hadden met de aanleg van  deze nieuwe lap asfalt. Maar ditmaal is er weinig mooi materiaal, want het is hoofdzakelijk betonmateriaal met weinig restwaarde. En dat was met de  Achterweg toch wel even anders.

Geef een reactie