Het kon gewoon niet anders: ook ik moet verplicht aan de studie om mijn code 95 te halen voor het vrachtautorijbewijs.Code 95 is een Europese maatregel, met als doel CO2 reductie bij vrachtauto’s en bussen, en het veiliger rijden van de chauffeurs. In de praktijk komt het er op neer dat na 8 september van dit jaar alle bestaande rijbewijzen ongeldig zijn, en er een nieuw rijbewijs moet komen met code 95. Een uitzondering zijn rijbewijshouders van voor 1955. Dus iedereen die de afgelopen 61 jaar een rijbewijs heeft gehaald moet verplicht aan de studie. En in de theorie komt het er op neer dat er een examentoets komt voor Het Nieuwe Rijden, plus de bijbehorende theorie, en dat er 35 punten moeten worden behaald met studie onderdelen. Ieder onderdeel levert 5 punten op, en dat komt er dan op neer dat men een aantal studie richting zoekt die het beste passen bij het werk, of die het simpelst te doen zijn. Maar in principe is iedere cursus inclusief het bijbehorende examen een volle dag. Ik heb maar gekozen voor BHV en VCA, de heftruck, Lading zekeren, en hijsen met de auto laadkraan. Allemaal zaken waar ik regelmatig mee in aanraking kom. Maar al met al schiet ik er natuurlijk helemaal niets mee op, want na het behalen van deze papieren winkel leef ik echt niet anders dan ik nu al doe. In de praktijk stap ik op alles waar een stuur op zit, en waar maar een gaspedaal op zit: kranen, shovels, tractoren, verrijkers, heftrucks etc. Het komt zo vaak voor, dat men ergens op de bouw roept dat ik hun heftruck of shovel wel even mag gebruiken. En de ene keer is dat handgeschakeld, en een andere keer een volautomaat. Het maakt mij niets uit, want ik heb het zo met de jaren allemaal wel eens om handen gehad. Lading zekeren, en laden met een auto laad kraan is een dagelijkse bezigheid, BHV heb ik wel eerder gedaan, en veilig/zuinig rijden doe ik al jaren. Maar goed, na het behalen van al deze papieren mag ik dus weer achter het stuur. Ik weet nu hoe ik een AED moet gebruiken, en hoe ik een auto moet laden. Maar het blijft voor een hele groep chauffeurs een behoorlijke opgave. Vaak rijden deze mensen duizenden kilometers in de week, naar volle tevredenheid van iedereen. Het zijn doeners, en mensen van de praktijk. Niet van het leren. Zo ken ikzelf een paar mensen die nu ook voor deze uitdaging staan en daar een groot probleem mee hebben omdat ze simpelweg moeite hebben met lezen en schrijven. Voor hen is het dan ook eerder Code oranje dan Code 95. En alles bij elkaar is het ook vrij veel leerwerk. Voor mensen die nu net voor het eerst een vrachtautorijbewijs gaan halen maakt het niet zoveel uit omdat dit nu de nieuwe regels zijn. Maar voor veel chauffeurs van de oude stempel is het geen pretje, en zij zien dit ook alleen maar als geldklopperij. Want alles bij elkaar gaat het toch zo’n beetje om een € 1200,00. Natuurlijk is dit wel weer aftrekbaar als zijnde studiekosten, maar niemand heeft hier om gevraagd. “Het is een Europese aangelegenheid”. Toch is er ooit iemand of een land geweest die dit op de agenda heeft gezet. En ooit zijn daar besprekingen over geweest. Maar niet met de man/vrouw achter het stuur. Het is weer eens iets uit Brussel, en dan weten we het allemaal wel weer: het kost geld. Want hoe moeten ze anders hun tijd vullen? Voor mij had dit ook niet gehoeven, want Code 95 is slechts 5 jaar geldig, en dan ben ik zo’n beetje 61. Zien we dan wel weer eens.