Dat is een vaste reactie van mij wanneer ik er weer eens achter kom dat een bieder op Marktplaats niets meer van zich laat horen. Wij adverteren nu ruim 9 jaar op Marktplaats, en er is een duidelijke tendens te bespeuren dat heel veel mensen wel een bod ergens op doen, maar vervolgens niets meer van zich laten horen. Wij hebben het hele jaar door vrij veel advertenties op MP, en het is op zich een geweldig medium. Maar de laatste jaren, en vooral ook het afgelopen jaar, gaat het steeds vaker mis. Als iemand een bod doet op een door ons aangeboden product, dan krijgen zij van ons een mailtje dat wij met hun bod akkoord zijn gegaan. Wij wijzigen de advertentie dan direct in “Gereserveerd”. Dit blijft zo totdat die mensen daadwerkelijk de spulletjes opgehaald hebben, en direct daarna verwijderen wij dan de betreffende advertentie. Zo hoort het dus te gaan. Maar het komt steeds vaker voor dat wij helemaal niets meer horen van deze bieders nadat ze van ons een mailtje hebben gehad. En dat is vervelend, want de advertentie is dan gereserveerd waardoor eventuele andere geïnteresseerden geen biedingen meer kunnen doen. Bovendien moeten we toch enige wachttijd aanhouden om de simpele reden dat niet iedereen altijd achter zijn PC zit. En dat begrijp ik ook best, maar na twee dagen krijgen ze van mij een mailtje waarin ik vertel dat ik de advertentie weer vrij geef, dat het artikel weer gewoon te koop staat, met daarbij de opmerking: “Veel lucht, maar weinig inhoud”. Meestal hoor ik daarna helemaal niets meer, en soms bieden mensen hun excuus aan omdat ze het volledig vergeten zijn. Maar soms komt er ook wel eens een boze reactie: Hoe ik het in mijn hoofd haal om op die manier te reageren enz. Maar daar reageer ik dus echt niet op. Ik sta volledig in mijn recht om de advertentie weer vrij te geven, of zelfs om die helemaal te verwijderen. En mijn “ Veel lucht, weinig inhoud” maakt voor de nepbieder direct duidelijk wat mijn standpunt is. Maar het is gewoon een feit dat heel veel mensen ergens een bod op uit brengen en daar vervolgens niet weer op reageren. Soms bewust, en soms zijn ze volledig vergeten dat ze ergens op hebben geboden. Maar heel vaak krijgen we te horen dat ze inmiddels al zijn voorzien: soms is de prijs lager, of is de afstand kleiner. En dan is het ook logisch, maar dan horen zij toch hun bod te verwijderen onder een advertentie? Vrijwel alle mensen die geregeld adverteren op MP klagen over dit fenomeen. En de MP directie kan hier ook niets tegen doen. Het feit ligt er gewoon, en je hebt er als aanbieder gewoon dagelijks mee te maken. Gelukkig gaat er ook heel veel wél goed, maar het zijn juist die nepbiedingen die de sfeer bepalen, en die er ook voor zorgen dat wij als aanbieder steeds voorzichtiger worden met reacties en afspraken. Want ook daar gaat het heel vaak mis: ze maken wel een afspraak om langs te komen, maar komen gewoon helemaal niet. Maar hoe dan ook, wij als handelaren kunnen vandaag de dag niet meer zonder een website als MP, en dat is eigenlijk abnormaal.