Scheurvorming.

Vroeger was er een TV programma met de pakkende titel “Geld over de balk”. Dit programma liet zien hoe in ons land (overheids)geld werd verkwist aan allerlei zaken. Nu is er m.i. weer zo eentje, en nog wel binnen onze gemeentegrenzen: een onderzoek naar de scheurvorming in de Centrale As ter hoogte van het ecoduct in De Falom.  In mijn ogen is de oorzaak namelijk heel simpel, want die ligt letterlijk aan het fundament. In dit geval de niet al te vaste ondergrond in dat gebied, maar ook de enorme hoop20201001_135945 zand die is aangebracht in het talud. Natuurlijk ben ik geen expert, maar ik zie wel hoe het op andere plaatsen gaat en ging. Meestal wordt er bij de opbouw van zo’n talud teveel zand aangebracht zodat de heleboel dan in kan klinken. Zowel de ondergrond als het bovenliggende zandpakket. En vaak laat men dit dan ook nog een flinke periode liggen. Maar in De Falom ging het een jaar of wat terug allemaal heel anders. Er werd met een bloedgang een talud aangelegd. Heel veel zwaar materieel wat vaak tot ’s avonds laat nog bezig was. En dat vond ik eerst nogal vreemd, totdat ik te horen kreeg dat het waarschijnlijk om een bepaalde opleverdatum ging. Bij overschrijding van die datum zou een behoorlijke boete moeten worden betaald. Dat is ook gebruikelijk, maar waarom?  De eerste plannen voor deze weg stammen uit de jaren 60, en dan hangt er ineens een boeteclausule in de lucht? Heel bijzonder, maar het zou best wel eens zo gegaan kunnen zijn.  Al met al lag het zandpakket er wel mooi, maar al vrij snel daarna werd er geasfalteerd. En dat is naar mijn (bescheiden) mening allemaal veel te snel gegaan. Nu komt er dus een onderzoek naar die scheurvorming in De Falom. Wie een beetje zicht 20201001_135952heeft op deze lap asfalt zal allang hebben gezien dat het eigenlijk alleen maar om dat stukje weg gaat. De rest (lijkt) goed. Daar is de ondergrond waarschijnlijk beter, of ligt er niet zo’n groot zandpakket. Het asfalt zal kwalitatief wel gelijk zijn aan de rest van de As. En voor mij blijft er dan ook maar één conclusie over: men is te snel geweest. Het heeft niet genoeg in kunnen klinken. En uiteindelijk gaat de natuur gewoon zijn gang, en verzakt de hele boel.  En natuurlijk weten die wegenbouwers dat ook allemaal heel goed. Die hebben genoeg mensen op de loonlijst met een titel voor hun naam. Maar in hel veel gevallen geeft toch het geld de doorslag, in dit geval wellicht een pittige boete bij een te late oplevering. Maar heel misschien ligt er iets anders aan ten grondslag, en heb ik het mis.  Eigenlijk is dat maar te hopen, want mocht het zo zijn dat het gelijk wél aan mijn kant staat, dan heeft de aannemer een groot probleem. En dan maakt het niet eens uit wie destijds de bonnen heeft afgetekend. Dat zag je ook bij de laatste oplevering van het herstraten van de P. Dursstrjitte. Die ligt er ook heel belabberd bij, en toch heeft iemand van de opdrachtgevers getekend voor akkoord. Het zal allemaal wel weer te maken hebben met de financiën.

Geef een reactie