Jullie hebben toch een kraan op de auto

Jullie hebben toch een kraan op de auto?

Dat krijg ik vrijwel iedere week wel één of meerdere keren te horen: “Jullie hebben toch een kraan op de vrachtauto?”  Met andere woorden: waar worden jullie nu moe van? Tijdens mijn wekelijkse biljartavond kwam het ook weer eens ter sprake, want ik was gewoon even geen 100% en was daarbij ook moe.  Dus ik maar weer mijn standaard verhaaltje doen over het hoe en waarom van onze
handel.Heel veel mensen hebben blijkbaar de gedachte dat het bij ons net zo werkt als in 2e9f13e5aa3a6f16a14393c583bf738b een moderne bouwmarkt. En deels is dat ook wel zo, want vrijwel alles staat gesorteerd op pallets, in kratten en in magazijnstellingen. Dus de klant ziet alleen dat stukje van het verhaal. Maar voor het zover is, zijn er vaak al heel veel handelingen verricht, en dat begint al bij de aankoop van de handel. Wij krijgen dagelijks heel veel materialen aangeboden, zowel aan de opslag, als via de telefoon en de e-mail. Daarnaast zoeken wij heel veel op Internet.

Wij moeten daaruit een selectie maken, want niet alles is bruikbaar en te verkopen. Omdat het gebruikt is, en vaak ook nog heel oud, moeten wij alles letterlijk bekijken. Hoe is de kwaliteit, hoeveel % uitval, staat het op pallets of moet alles nog met de hand worden gestapeld? Is er dicht bij te komen, of staan ze weer eens achter de woning en moet eerst alles op de kruiwagen? En dan natuurlijk nog de prijs.

Vervolgens het transport zelf: is het in de buurt, of echt uit de richting? Past het in één keer op de auto of  worden het er meerdere ritten?  Omdat alles los staat moeten de pallets ingeseald worden met pallet wikkelfolie. Is er met een vrachtauto bij te komen, of moet er een heftruck aan te pas komen?En als het dan eindelijk thuis staat komt de verwerking nog eens:  stenen moeten worden gebikt, pannen worden gesorteerd op kwaliteit, kleur en maat. Nokpannen en kantpannen moeten apart worden bewaard en gesorteerd.  Deuren moeten worden ontdaan van de deurkrukken e.d en moet worden opgemeten. De maten komen vervolgens op de zijkant te staan zodat alles weer terug te vinden is. Gebruikte beton en grindtegels moeten vaak met de hand worden gestapeld, en oude gebakken straatklinkers moeten vandaag de dag ook al op pallets omdat de hoveniers en bestratings bedrijven de pallets met minishoveltjes kunnen verplaatsen. Dat komt vervolgens de opslag zelf nog eens.

Tot zover de inkoopzijde. Veel werk en inspanningen, en nog steeds niets verdiend! De verkoopzijde is gemakkelijker, maar is ook niet vrij van werk. Als iemand  2300 stenen koopt, en er staan 1000 op een pallet, moeten we dus 300 stenen overpakken op een pallet. Koopt iemand een compleet dak, moeten de nokpannen en kantpannen weer bij de pannen worden gezocht en geteld. Het blijft een hele dag gesleep met van alles en nog wat. En dat is natuurlijk ook inherent aan onze branche. Snel klagen doe ik dan ook niet, maar ik ben ’s avonds echt wel eens moe. Maar ik doe dit werk al heel lang, en ik weet ook niet beter. Maar om dan simpelweg te zeggen “Jullie doen toch alles met een kraan?  is te kort door de bocht. Jazeker hebben wij een kraan op de auto, en jazeker hebben wij een heftruck tot onze beschikking, maar het lijkt mij dat anno 2012 ook wel 900ca4885c906fbe65e6857f591ab329mag. Maar zoals al eerder gezegd zien de mensen alleen het eindresultaat en niet het voortraject. En dan is een vergelijking met een moderne bouwmarkt op zich niet onterecht Dat voortraject is overigens wel het stukje van ons werk waar wij toch het meeste plezier aan beleven. Met wie krijgen we te maken, wat is hun vraagprijs? Wordt het een “boppeslach” of een misser. Waar komen we in terecht: zonderlinge Showroom figuren, of juppen die eerst al alles hebben opgezocht op Internet?  We hebben zo met de jaren al heel veel meegemaakt, en ook heel veel zaken die verder niet op Internet uitgelicht kunnen worden. Soms kom je oude schoolkameraden tegen, en andere keren krijg je te maken met emotionele personen omdat ze de boedel van een overleden familielid op moeten ruimen. Het is net als in het normale leven: Lief en leed.

Geef een reactie